Řízení technických norem v organizaci
V této kapitole se dozvíte jak zajistit, aby v organizaci byly aktuální technické normy, případně i právní předpisy a byly k dispozici pracovníkům, kteří podle nich musí postupovat. Jak jsme si již ukázali, existují mezi technickými normami a právními předpisy dosti těsné vztahy a to zejména v oblasti stanovených výrobků. Proto v rámci této kapitoly popíšeme jak v organizaci zacházet s technickými normami i právními předpisy, které označíme souhrnně jako externí dokumentaci, tj. popíšeme si jak tyto dokumenty řídit.
Externí dokumentaci tvoří:
Technické normy:
- ISO, EN, ČSN, ČSN EN, DIN, BS atd. tj. normy mezinárodní, národní včetně národních norem, které přejali normy EN ISO či EN ISO
- podnikové normy, materiálové listy a další formy technických specifikací dodavatelů, odběratelů a vlastní organizace (pozn. zejména v případech, kdy je dohodnuto (zpravidla ve smlouvě či objednávce), že podle těchto technických specifikací bude postupováno při nákupu či prodeji.
Právní předpisy vztahující se k:
- obecně k obchodnímu styku
- ke značení výrobků
- k metrologii
- k hygienickým požadavkům
- k požadavkům k bezpečnosti výrobků
- k dalším oblastem, např. problematice obalů, odpadů atd.
Pozn. Je účelné do řízení dokumentů zahrnout další právní předpisy i mimo technickou normalizaci a řízení jakosti.
Cíl řízení dokumentů
Cílem řízení dokumentů je zajistit aby:
- v organizaci bylo aktuální znění dokumentů
- aktuální dokument měl k dispozici pracovník, který podle něj musí postupovat
Toto není jednorázová záležitost, musí fungovat ve stanovených intervalech, tj. musí být zajištěno změnové řízení.
Pro zajištění těchto cílů je nutné stanovit:
- dokumenty, které budou řízeny – tj. externí dokumenty, které organizace využívá
- pracovníky, funkce či útvary, které jednotlivé dokumenty využívají
- pracovníky či funkce, které budou zajišťovat:
- sledování novinek v dané oblasti (nové normy, změny norem, zrušení norem, nové zákony, vyhlášky, nařízení vlády, jejich změny atd.)
- nákup – pořízení dokumentu a zajištění, že se tento dokument dostane k příslušnému pracovníkovi a ten vezme na vědomí, že podle něj má postupovat
- stažení neplatného dokumentu a v případě archivace označení neplatného dokumentu
- archivaci neplatných dokumentů, pokud je potřeba neplatný dokument archivovat, neplatný dokument označit jako neplatný, nahrazený atp., aby nedošlo k jeho nezáměrnému použití.
Pozn.: v případě technických norem lze na základě dohody s dodavatelem či odběratelem postupovat i podle starších vydání norem. V tomto případě je nutno dokument příslušným způsobem označit (jedná se o dokument překonaný ale pro daný případ je nadále platný)
Možnosti řešení
- určení dokumentů, které budou řízeny
- určení pracovníků, funkcí, pracovišť a příslušných dokumentů, které pro svoji práci potřebují
- určení pracovníků, kteří budou řízení dokumentů zajišťovat (zpravidla se na řízení bude podílet více pracovníků – podle typu dokumentu)
Příklady řešení k jednotlivým druhům dokumentů
Technické normy:
ČSN
určený pracovník sleduje:
- Věstník ÚNMZ (měsíčně), www.unmz.cz
- stránky www.cni.cz
Při zjištění normy, která se organizace týká, ji zajistí a předá příslušnému pracovníkovi, pracovišti, případný starý dokument stáhne, archivovaný výtisk označí
O normách je veden seznam s údaji:
- označení normy
- název normy
- datum vydání
- rozdělovník
- případně další údaje, které jsou v dané organizaci vhodné.
PN
určený pracovník
- při uzavírání smluvního vztahu si vyžádá PN (případně jinou formu technické specifikace – např. materiálový list) k výrobku, který je předmětem smlouvy
- ve stanovených intervalech provede revizi aktuálnosti – tj. vyžádá si od smluvního partnera informace o aktuálnosti PN (pokud tyto informace neposkytne smluvní partner ze své iniciativy)
- těchto PN je veden seznam s údaji:
- označení normy
- název normy
- kdo normu vydal
- datum vydání
- rozdělovník
- případně další údaje, které jsou v dané organizaci vhodné.
Poznámka: podobným způsobem je vhodné řídit i bezpečnostní listy.
Právní předpisy (zákony, vyhlášky, nařízení vlády):
určený pracovník sleduje:
- Sbírku předpisů České republiky (Sbírku zákonů České republiky) v tištěné nebo elektronické formě
- informace od smluvního poskytovatele této služby
- placený přístup na www stránkách
- jiný zdroj informací o právních předpisech
Při zjištění předpisu, který se organizace týká, předpis zajistí a předá příslušnému pracovníkovi, který zajistí uplatnění předpisu v praxi, případný starý dokument stáhne, archivovaný výtisk označí.
O těchto právních předpisech vede seznam s údaji:
- označení předpisu
- název předpisu
- datum vydání, platnosti
- změny, doplňky atd.
- rozdělovník
- případně další údaje, které jsou v dané organizaci vhodné.