Marketingový mix
Jde o základní nástroj pohledu marketingového specialisty na jakoukoli realitu či problém - tzv. marketingové brýle
Klasický marketingový mix - 4P
se skládá z následujícího:
Product - výrobek, výkon, zboží, služba a to funkce, základní design, kvalita, odlišení ap. Úprava (barvy, detaily - prvky designu, ovlivňující spíše vzhled výrobku než jeho funkci), balení
Price - cena, odměna, podmínky, výhody vždy záleží na nákladech, kde je výrobek prodáván, komu je prodáván a na cenách konkurence
Place - distribuce, logistika, POS Distribuce (marketingové kanály). Jak je výrobek přepravován, uskladněn a zpřístupňován spotřebiteli
Promotion - obchodní komunikace - podpora poptávky různými technikami, včetně osobního prodeje, reklamy, inzerce, publicity a prodejních výstav.
Vztahový mix
Vztahový mix rozšiřuje pohled na klíčové vlivy nové doby:
- maximální informace o trhu
- rychlost inovační změny
Co je charakteristické pro velmi vyrovnaný trh?
Rozdíly mezi produkty splývají. Výrobci se snaží identifikovat vlastní produkty individuálním působením na zákazníka - cílovou skupinu. Zde nejčastěji dochází ke snaze kopírovat praktiky vůdců trhu.
- porovnání marketingového mixu významných firem na trhu. Příklady: souboj Coca Cola x Pepsi; Procter & Gamble x Unilever
- akce japonských a korejských automobilek na evropském trhu
- silný tlak na fúze a nákupní svazy, firemní a komoditní portály
- komunikační postupy farmaceutických firem vůči lékařům
- souboj T-Mobile x Eurotel x Oskar, specifické formy komunikace počítačových firem – vše on-line – DELL
- stavebnictví - vzorové stavby
- letectví - letecké dny, aerosalony
Na každém cílovém trhu a v každém tržním segmentu bude mít marketingový i vztahový mix jiné složení.
marketing
- Úvod
- Zhodnocení tržního potenciálu
- Organizační připravenost k tržní orientaci
- Marketingový mix
- Předpoklady tržního úspěchu
- Předpoklady tržního úspěchu
- Klíčové faktory úspěchu v odvětví
- Marketingová aktiva
- Strategický marketing
- Segmentace, diferenciace a umístění (positioning)
- Organizace tržní orientace
- Vypracování marketingového plánu
- Analytická fáze procesu plánování
- Strategická fáze procesu plánování
- Zdroje dat
- Stanovení efektivní tržní komunikace
- Prováděcí fáze procesu plánování