Stanovení efektivní tržní komunikace
V této etapě je nezbytné důkladně analyzovat jednotlivé segmenty trhu! Segmentaci je možno provádět z řady hledisek. Nejčastější pohled na firemní segmenty trhu je z hlediska jednotlivých položek firemního obchodního sortimentu. Těmto položkám jsou definovány příslušné cílové skupiny zájemců a zákazníků. Cílem efektivní tržní komunikace je zabezpečení co nejjednoduššího, nejracionálnějšího a nejlevnějšího toku informací o firemním sortimentu příslušné cílové skupině!
Zde je nezbytné mít stále na paměti Fordův bonmot: „Vím, že polovina peněz vložených do reklamy bylo vyhozeno z okna! Jenom nevím, která je to polovina“. Dnes je tento poměr podle specialistů 20:80! O to více musíme dbát na důkladnou zpětnou vazbu, abychom vždy dokázali vyhodnotit účinnost vynaložených reklamních prostředků.
Realizace zpětné vazby
Skutečně efektivní zpětnou vazbu není dnes v éře důsledného průniku aplikací výpočetní techniky do firemní komunikace možno realizovat jinak než formou řešení typu CRM – Customer Relationship Management. Jde o systémy, jejichž výkonnost směřuje zejména tam, kde firma pečuje o všechny cílové skupiny, které ještě nejsou firemními zákazníky.
Významná je rovněž účinnost těchto systémů směrem k přímému řízení prodejní síly firmy. Tyto systémy jsou rovněž základním zdrojem informací pro soustavný controlling a marketingový audit.
Marketingový audit je souhrnné, systematické, nezávislé a periodické přezkoumání prostředí, cílů, strategií a činností firmy pro zjištění jejích problémů a příležitostí, jako i přípravy plánu aktivit na zlepšení marketingové účinnosti a výkonu firmy.
Marketingový audit se týká všech hlavních marketingových oblastí podnikání, a nejen několika problematických bodů. Audit vykonává objektivní a zkušená osoba, nezávislá na oddělení marketingu. Marketingový audit by se měl uskutečňovat periodicky, nejen v případě krize. Je prospěšný jak pro úspěšné firmy, tak pro firmy, které mají problémy.
Marketingový auditor má mít právo komunikovat s managery, zákazníky, dealery, obchodním personálem a dalšími lidmi, kteří přicházejí do styku s marketingem. V dále uvedeném přehledu je uveden seznam otázek marketingového auditora. Ne všechny jsou však potřebné v každé situaci. Na základě získaných informací auditor zpracuje soubor závěrů a doporučení. Závěry mohou být pro management překvapující, někdy až šokující. Management potom rozhodne, která doporučení jsou opodstatněná, kdy a jak se uvedou do praxe.
marketing
- Úvod
- Zhodnocení tržního potenciálu
- Organizační připravenost k tržní orientaci
- Marketingový mix
- Předpoklady tržního úspěchu
- Předpoklady tržního úspěchu
- Klíčové faktory úspěchu v odvětví
- Marketingová aktiva
- Strategický marketing
- Segmentace, diferenciace a umístění (positioning)
- Organizace tržní orientace
- Vypracování marketingového plánu
- Analytická fáze procesu plánování
- Strategická fáze procesu plánování
- Zdroje dat
- Stanovení efektivní tržní komunikace
- Prováděcí fáze procesu plánování