Marketingová aktiva
Plynoucí čas dokáže změnit vaše aktiva v pasiva.
- Jak oceňujeme marketingová aktiva ?
- Jak je chráníme ?
- Jak je "pěstujeme"?
Ochrana a rozvoj aktiv je podstatou marketingu.
Marketing je proces dosažení co nejefektivnějšího uplatnění firemních (marketingových) aktiv k dosažení zamýšlených cílů firmy.
Marketingová aktiva mají obrovský význam pro dlouhodobé zdraví firmy, přesto se však ve firemní bilanci neobjevují!
Marketingová aktiva
- Jsou nehmotná.
- Nepřikládá se jim účetní hodnota.
- Je téměř nemožné je evidovat nebo měřit metodami konvenčního manažerského účetnictví.
- Jsou rozhodujícím zdrojem konkurenční výhody.
Charakteristiky marketingových aktiv:
Některá neviditelná aktiva spočívají mimo firmu - např. jméno značky, reputace spolehlivého dodavatele a zdravé vztahy mezi distributory.
K nejmocnějším neviditelným aktivům patří pronikavá orientace na zákazníka zesílená prodejním personálem v terénu, který udržuje naše podnikání v úzké vazbě na měnící se požadavky.
Marketingová aktiva jsou většinou ztělesněna ve vysokých dovednostech lidí - informacích, které získali a jejich úsilí využít těchto dovedností k posunutí našeho podnikání vpřed.
Tato aktiva zahrnují firemní kulturu a převažující hodnoty, jakož i pokrokový technický design a výrobní dovednosti a zvládnutí hlavních technologií.
Marketingová aktiva - shrnutí
- Jen za peníze je není možno získat.
- Obtížně se napodobují.
- Jejich vytvoření je časově náročné.
- Podnikání se nestane tržně orientovaným na příkaz.
- Proces změny firemní kultury vyžaduje roky trvalého úsilí.
- Dobrá pověst firmy u zákazníků se přenáší na její výrobky.
- Pokud nejsou neviditelná aktiva ve zřetelné vazbě na klíčové faktory úspěchu příslušného trhu, pak pravděpodobnost úspěchu je velmi malá.
- Firma nejčastěji ocení neviditelná aktiva, když jí pomohou porazit konkurenci.
- Neviditelná aktiva se vytvářejí nahromaděním zkušeností a investováním do vzdělání.
Tržně orientovaný marketing versus marketing založený na aktivech
Pokud máte roky s hubeným ziskem, může vám na aktivech spočívající marketing napomoci k naplnění rozpočtu, zatímco kampaň vedená podle zásad tržního marketingu může změnit problém v úplnou katastrofu.
Správný přístup k marketingu znamená rozumět aktivům firmy tak důvěrně jako samotnému trhu a dosáhnout souladu mezi oběma těmito prvky za účelem maximalizace zisku.
Marketingová aktiva - strategie
- Přiřazení marketingových aktiv k potřebám zákazníka.
- Zaměřit se na to, abychom byli nejlepší v tom, co zákazníci nejvíce oceňují.
- Využijte marketingová aktiva pro cílové zákazníky lépe než konkurence.
- Přizpůsobte schopnosti firmy co nejvíce realitě a využijte veškerá aktiva tak plně jak je to jen možné.
Konkurenční strategie
V této souvislosti si položme klíčové otázky:
- Jak strukturálně přitažlivé je naše odvětví ?
- Jaké je relativní postavení firmy uvnitř odvětví ?
Strukturální analýza odvětví jako základ konkurenční strategie
- Vztahy podniku ke svému okolí.
- Klíčové prostředí.
- Odvětví ve kterém, nebo kterých podnik momentálně konkuruje.
- Určení konkurenčních „pravidel hry“
- Určení strategií, které má firma k dispozici.
marketing
- Úvod
- Zhodnocení tržního potenciálu
- Organizační připravenost k tržní orientaci
- Marketingový mix
- Předpoklady tržního úspěchu
- Předpoklady tržního úspěchu
- Klíčové faktory úspěchu v odvětví
- Marketingová aktiva
- Strategický marketing
- Segmentace, diferenciace a umístění (positioning)
- Organizace tržní orientace
- Vypracování marketingového plánu
- Analytická fáze procesu plánování
- Strategická fáze procesu plánování
- Zdroje dat
- Stanovení efektivní tržní komunikace
- Prováděcí fáze procesu plánování