Analytická fáze procesu plánování
Podnikatelský záměr
- Co je předmětem našeho podnikání?
- V čem bychom mohli ještě podnikat?
- V čem bychom měli podnikat?
Podnikatelský záměr by měl být:
- dostatečně specifický, aby ovlivnil chování pracovníků v celém podniku;
- více zaměřen na uspokojení potřeb zákazníka;
Podnikatelský záměr by měl dát zaměstnancům i zákazníkům zainteresovaným na výsledcích podniku identitu a porozumění pro zvolený směr podnikání.
Analýza vnějšího prostředí
Faktory ve vnějším prostředí:
- Ekonomické
- Společenské a kulturní změny
- Politické
- Technologické
Charakteristika odvětví
- Druh a stupeň konkurence
- Bariéry pro vstup
- Konkurenční síla substitučních výrobků
- Síla kupujícího
- Síla dodavatelů
Formulování kompetitivní strategie je v podstatě navázání vztahů mezi podnikem a prostředím. Klíčovým aspektem prostředí podniku je jedno nebo více odvětví, ve kterých soutěží s jinými podniky. Úhrnná síla shora uvedených pěti faktorů určuje konečný ziskový potenciál odvětví. Bariéry pro vstup na trh jsou úspory odvozené z velkých sérií, požadavky na kapitálovou vybavenost, nákladové výhody a také třeba ochranářská politika lokální vlády.
Konkurenti v odvětví budou ovlivněni vysokými bariérami pro výstup z podnikání.
Analýza konkurence
Tato analýza by měla například odpovědět na následující otázky:
- Proč zákazníci kupují od nás a ne od našich konkurentů?
- Co vlastně odlišuje výrobky/služby našeho podniku od konkurenčních?
- Co by měl náš podnik dělat, aby si udržel konkurenční náskok?
Obsahem této nejčastější analýzy jsou zejména tyto pohledy:
- Celkový počet konkurentů na cílovém trhu a jejich rozlišení podle významnosti
- Veřejně dostupné informace o konkurentech - výroční zprávy, vlastnické podíly, obraty v jednotlivých sortimentních segmentech, rentabilita, ...
- Informace o výrobním a obchodním profilu konkurentů - dostupné srovnávací průmyslové analýzy, obchodní nabídky včetně technických specifikací ...
- Pozice konkurentů s největšími tržními podíly v jednotlivých sortimentních
oblastech.
Zde nás zajímá také:- podíl značkového zboží
- cenová mapa ze všech relevantních pohledů
- způsob komunikace se zájemci a zákazníky
- poprodejní péče
- Platební kázeň, solventnost....
- Personální složení rozhodujících pozic a jejich propojení v rámci daného trhu
- Doplňkové informace z inzerce, výstřižkové služby - novinářské komentáře...
- Podrobná analýza konkurenční produkce a jednotlivých produktů:
- Jaké jsou co do výkonnosti, designu, balení a ostatních vlastností?
- Které přednosti mají konkurenční produkty?
- Jaká je pověst konkurenčních produktů?
- Proč se zákazníci rozhodují koupit konkurenční produkty?
- Cena
- Kvalita
- Pověst firmy
- Pověst výrobku
- Prodejní - servisní síť
- Osobní vztahy
- Technické a jiné parametry:
- barva
- vkus
- rozměr
- design a styling
- materiály
- Charakteristiky provozu a užití:
- důvody pro užití produktu
- metody užití produktu>
- podmínky užití
- Dodávky, po prodejní servis a péče
- Balení:
- Přepravní balení
- druh a způsob dopravy
- požadavky na ochranu produktu
- způsoby manipulace
- Logistika a balení
- podmínky skladování
- požadavky na identifikaci
- jak jsou balící jednotky dále dělitelné
- opakované užití obalů, vrácení a zasilatelské požadavky
- Spotřebitelské balení
- marketingové požadavky na obal
- způsob skladování a manipulace
- požadavky na informace (předpisy o značení, jazyk....)
- požadavky na merchandising (podmínky vystavování, rozměrové a tvarové preference, žádoucí dojem, místní reakce na obchodní značku, barvy a symboly)
- užití (podmínky domácího skladování , dispoziční požadavky)
- právní požadavky (značení, míry a váhy, materiály ).
- Přepravní balení
- Jaký je idealizovaný "profil" produktů tohoto typu na tomto trhu?
- Jak dalece jsou firemní produkty v souladu s idealizovanou představou uživatele o tomto výrobku?
- Jaké změny byly na produktu udělány od jeho zavedení na trh?
Poté co shromáždíte tyto informace pokuste se odpovědět na následující otázky:
- Je váš produkt srovnatelný s těmi, které jsou na trhu ve smyslu kvality a ceny?
- Bude pravděpodobně přijatelný pro potenciální zákazníky?
- Jaké standardy a regulační předpisy se vztahují na tento produkt?
- Splňuje váš produkt tyto požadavky?
- Bude váš produkt potřebovat nový obal?
- Jaké distribuční cesty používají konkurenti?
Cenové srovnání
- Jak se srovnává vaše cena s cenami srovnatelných produktů?
- Jaké výhody eventuálně slevy nabízejí konkurenti?
- Jaké distributorské marže zaručují konkurenti?
- Jaká je celková cenová politika konkurentů?
- Jak se vaše ceny za servis, pokud přicházejí v úvahu, srovnávají s konkurenčními?
Výrobní profil a procesy konkurentů
- Nabízejí výrobní procesy konkurentů významnou nákladovou výhodu?
- Jaké technologické změny se odehrávají?
- Jak se vaše výrobní schopnosti a efektivnost srovnává s tou, kterou dociluje konkurence?
- Jak se vyvíjí technologie ? Mohla by vést k zastarání vašeho výrobku?
Klíčové faktory úspěchu v odvětví
Klíčový faktor úspěchu je kompetitivní dovednost nebo přednost, které jsou potřebné pro úspěšnou soutěž. Úspěšné firmy obvykle nemají slabosti v oblasti klíčových faktorů úspěchu. Při rozhodování o tom, kterých vlastních silných stránek nebo slabých stránek konkurence využít, je užitečné dát je do souvislosti s klíčovými faktory úspěchu. Klíčové faktory úspěchu jsou v různých odvětvích různé a postupem času se mění. Objektivním porovnáním schopnosti/výkonnosti organizace s klíčovými faktory úspěchu se dospěje k odhadu vlastních silných a slabých stránek.
Analýza SWOT
Příležitosti
Hlavním zdrojem současných a budoucích příležitostí a hrozeb pro podnik jsou změny v jeho vnějším prostředí.
Hlavní příležitosti
- proniknutí na trh
- vývoj výrobku
- rozvoj trhu
- diversifikace
- akvizice/investice
- obchodní aliance/společné podnikání
- odprodej investičních položek
Hrozby
- Změny technologie
- Zostření konkurence
- Fúze/akvizice
- Zastaralé výrobky
- Změna profilu konečného uživatele
- Nízké ceny
- Nevýhodné devizové kursy
Silné a slabé stránky
Zřetelné rozlišující kompetence ve vztahu ke konkurenci
- Inovace - V&V, technologie umožňující nabídku nových výrobků a patenty
- Výroba - nákladová struktura zařízení, přístup k surovinám, pracovníci a kapacita
- Financování - poměr zadlužení/vlastní kapitál, požadavky na provozní kapitál, možnost si vypůjčit
- Řízení - kvalita a styl vrcholového a středního managementu a operační systémy
- Základna zákazníků - současná velikost, loajalita a potenciál růstu.
Při hodnocení silných a slabých stránek pomůže sled následujících kroků:
- Identifikujte několik málo klíčových faktorů pro úspěch podniku
- Vypracujte profil podnikových zdrojů a dovedností
- Porovnejte profil podnikových zdrojů a dovedností s klíčovými faktory pro úspěch podniku
- Identifikujte hlavní silné stránky, na kterých podnik může postavit nosnou strategii pro využití obchodních příležitostí a pomocí které se mu podaří minimalizovat slabé stránky, které by mohly vést k selhání
- Porovnejte silné a slabé stránky vašeho podniku se silnými a slabými stránkami hlavních konkurentů
Zdroje a dovednosti
- Marketing
- Výzkum a vývoj
- Financování
- Výroba
- Řízení
- Struktura podniku
- Lidské zdroje
Atraktivnost trhu/schopnosti podniku
Atraktivnost trhu - velikost, růst, struktura konkurence, ziskovost odvětví, faktory prostředí
Schopnosti podniku - velikost, ziskovost, odborné a finanční zdroje, znalost trhu/ zkušenosti/ pověst
marketing
- Úvod
- Zhodnocení tržního potenciálu
- Organizační připravenost k tržní orientaci
- Marketingový mix
- Předpoklady tržního úspěchu
- Předpoklady tržního úspěchu
- Klíčové faktory úspěchu v odvětví
- Marketingová aktiva
- Strategický marketing
- Segmentace, diferenciace a umístění (positioning)
- Organizace tržní orientace
- Vypracování marketingového plánu
- Analytická fáze procesu plánování
- Strategická fáze procesu plánování
- Zdroje dat
- Stanovení efektivní tržní komunikace
- Prováděcí fáze procesu plánování