Strategický marketing
Strategický marketing je systematický přístup k velké a stále důležitější zodpovědnosti managementu umístit vlastní organizaci na trhu a dát jí do takových relací k jejímu okolí, které zajistí její trvalý úspěch a ochrání jí od nežádoucích překvapení. V této souvislosti je nejdůležitějším úkolem managementu předpovídání, definování a vytváření zákazníkových potřeb a přání.
Stav konkurence v odvětví závisí na pěti základních konkurenčních silách:
- bariéry vstupu na trh
- bariéry opuštění trhu
- vyjednávací síla dodavatelů
- vyjednávací síla odběratelů
- tlak substitučních produktů
Intenzita těchto pěti sil je v různých odvětvích různá a mění se i s vývojem každého z odvětví. Souhrnná intenzita těchto pěti sil určuje konečný ziskový potenciál odvětví. V každém z odvětví nejsou všechny síly stejně důležité (každé odvětví je jedinečné a má svou vlastní jedinečnou strukturu). Všech pět sil společně určuje intenzitu konkurence a ziskovost odvětví a nejsilnější síla nebo síly se stává rozhodující z hlediska formulování strategie. Těchto pět sil určuje přitažlivost odvětví. Firmy mohou ovlivňovat těchto pět sil prostřednictvím svých strategií
Bariéry vstupu
- Úspory z rozsahu
- Diferenciace výrobků
- Náklady na změnu výrobního programu
- Požadavky na kapitál
- Přístup do distribuční sítě
- Absolutní nákladová výhoda
- Vládní politika
- Očekávaná reakce uvnitř odvětví
Vysoké bariéry k opuštění odvětví
- Specializovaná aktiva
- Fixní náklady
- Strategické vzájemné vztahy
- Přístup k finančním trhům
- Vertikální integrace
- Informační bariéry
- Legislativní a sociální omezení
Vyjednávací síla dodavatelů
Skupina dodavatelů je silná pokud:
- Je ovládána několika málo společnostmi a je koncentrovanější než odvětví, do něhož dodává.
- Není nucena soutěžit se substitučními výrobky o prodej do odvětví.
- Odvětví není rozhodujícím odběratelem skupiny dodavatelů.
- Dodávaný produkt je důležitým vstupem do podniku kupujícího.
- Výrobek dodavatelské skupiny je diferencován nebo by při jeho záměně vznikly dodatečné náklady na změnu výrobního programu.
- Dodavatelská skupina disponuje důvěryhodnou hrozbou efektivní integrace.
Vyjednávací síla odběratelů
Skupina odběratelů je silná pokud:
- Je koncentrovaná, nebo kupuje velké objemy z celkových prodejů dodavatelů.
- Výrobky, které kupuje, představují významnou část nákladů nebo nákupů odběratelů.
- Výrobky, které nakupuje, jsou standardní nebo nediferencované.
- Jsou malé náklady na změnu dodavatele.
- Dosahuje nízkého zisku.
- Odběratelé disponují důvěryhodnou hrozbou efektivní integrace.
- Odběratelé mají veškeré informace.
Tlak substitučních výrobků
- Substituční výrobky představují limit ziskového potenciálu tím, že znamenají cenový strop.
- Vyhledávání substitučních výrobků znamená pátrat po takových výrobcích, které mohou plnit tytéž funkce, jako výrobky nahrazované.
- Marketingová komunikace může působit proti substitučním výrobkům.
marketing
- Úvod
- Zhodnocení tržního potenciálu
- Organizační připravenost k tržní orientaci
- Marketingový mix
- Předpoklady tržního úspěchu
- Předpoklady tržního úspěchu
- Klíčové faktory úspěchu v odvětví
- Marketingová aktiva
- Strategický marketing
- Segmentace, diferenciace a umístění (positioning)
- Organizace tržní orientace
- Vypracování marketingového plánu
- Analytická fáze procesu plánování
- Strategická fáze procesu plánování
- Zdroje dat
- Stanovení efektivní tržní komunikace
- Prováděcí fáze procesu plánování