Strategická fáze procesu plánování
My se v dalším soustředíme právě na faktor informačního zajištění tržní orientace. Informace samozřejmě ovlivňují i předchozí faktory ale v tomto mají klíčovou úlohu, kterou nelze jinak nahradit.
Pro rozvoj péče o cílový trh má především význam
- maximum informací o cílovém trhu
- vlastní schopnost rychlé inovační změny
Schopnost vytvářet inovace je každému oboru vlastní a my se soustředíme právě na otázku, kde získat maximum informací o cílovém trhu. Nyní se podívejme, jak tato úvaha zapadá do marketingové teorie a jak souvisí s realitou.
Proč potřebujeme přesné informace? Většině firem chybí dostatek kvalitních a aktuálních tržních informací. Informační toky jsou jako voda a i pro ně platí ono Konfuciovo, že nikdo nevstoupí dvakrát do stejné řeky. Stav informací o konkrétním jevu je také velmi proměnný s časem. To je základní důvod proč musíme neustále sbírat nové a nové informace o skutečnostech a jevech námi již poznaných. Obrovské kvantum informací o všem co na firemním trhu považujeme za významné však musíme udržovat v přehledné podobě, aby sloužilo všem, kdož přicházejí za firmu s tímto trhem do styku.
Z uvedeného vyplývá, že proces sběru a zpracování informací o cílovém trhu je permanentní činností směřující k soustavné tvorbě a zpřesňování exportní strategie a taktiky. Není to z hlediska vnitropodnikové organizace povinnost nebo starost informatika! Je to výsledek týmové práce a každý člen týmu ocení výsledek až v okamžiku, kdy sám uchopí klíčovou informaci ze společného zdroje. Podívejme se nyní na to, jak firmy mohou dostat užitečné a přesné informace, které jim napomohou k vytvoření přesnější strategie a marketingových rozhodnutí.
Jde především o to zjistit cílové skupiny, odhalit jejich potřeby a očekávání, najít nejlepší způsob komunikace s nimi a jak efektivně pečovat o jejich spokojenost. Od marketingového specialisty se velice často vyžadují flexibilita, podrobná povědomost o zdrojích informací a invence k tomu, aby mohl překonat nespočetné překážky, s nimiž se setkává při provádění výzkumného úkolu. Marketingový průzkum firemního trhu se používá k přípravě jak strategických, tak taktických rozhodnutí. Strategická rozhodnutí zahrnují výběr, na které trhy vstoupit a jak to uskutečnit. Taktická rozhodnutí jsou rozhodnutí o specifickém marketingovém mixu, který bude využit v určitém teritoriu.
I když existují příslušné druhotné informace, může být obtížné je získat. Pak nezbývá než strávit značný čas vyhledáváním zdrojů takových dat nebo akceptovat možnost přijmout druhotná data, která jsou k dispozici. V mnoha zemích jsou náklady na sběr primárních dat podstatně vyšší než v tuzemsku. Z toho plyne, že je nutno udělat kompromis mezi potřebou přesnějších dat a omezenými zdroji tak, abychom splnili úkoly.
marketing
- Úvod
- Zhodnocení tržního potenciálu
- Organizační připravenost k tržní orientaci
- Marketingový mix
- Předpoklady tržního úspěchu
- Předpoklady tržního úspěchu
- Klíčové faktory úspěchu v odvětví
- Marketingová aktiva
- Strategický marketing
- Segmentace, diferenciace a umístění (positioning)
- Organizace tržní orientace
- Vypracování marketingového plánu
- Analytická fáze procesu plánování
- Strategická fáze procesu plánování
- Zdroje dat
- Stanovení efektivní tržní komunikace
- Prováděcí fáze procesu plánování