Zákon očekávání

Zákon očekávání říká, že co očekáváme, že se stane, se také opravdu stane. To možná vypadá trochu fantasticky ("Když budu očekávat výhru ve Sportce, tak opravdu vyhraji?"), ale když se podíváte do praxe, zjistíte, že jste se už s tímto zákonem nejednou setkali. Určitě se vám někdy stalo, že jste šli k zákazníkovi s přesvědčením, že dnes ničeho nedosáhnete a zákazník vás určitě vyhodí. A vida! Neuplynulo ani deset minut a už jste opravdu byli přede dveřmi přesně podle svého očekávání.

Jindy jste zase přicházeli k zákazníkovi s přesvědčením, že vám tento obchod nemůže uniknou a za deset minut už jste zákazníkovi podávali pero, aby podepsal smlouvu.

"Ráno pršelo. Lilo jako z konve. Večer jsem zapomněl dovřít okénko v autě a teď jsem seděl na mokrém sedadle. "To tedy bude den!", řekl jsem si. A také že ano. Hned ráno jsem se pohádal se všemi v kanceláři, protože jejich hloupých řečí mám už po krk. Šli si postěžovat šéfovi a ten na mě vytáhl zákazníka, kterého už měsíc ne a ne uhnat. Prý se mám místo hádek starat o obchod! Jel jsem k zákazníkovi a celou cestu jsem vymýšlel, jak se jim pomstím. To je toho, že jsem přehlédl červenou. Je pravda, že kdybych nevybuchl na policistu, skončilo by to domluvou a ne pokutou, ale neměl se tvářit jako pán světa! Zákazníka jsem stejně zase nechytil a pohádal jsem se s jeho sekretářkou, která ho určitě zapírala. Už tam nevlezu! Přijel jsem domů a chytil jsem se s manželkou. Představte si, ona si klidně řekne, že to byl krásný den! Řval jsem na ní ze zahrady tak dlouho, až přišel k plotu soused a doporučil mi odstěhovat se do Antarktidy. Při večeři mi v ruce praskla sklenička a při oblékání pyžama jsem se do něj tak zamotal, že jsem ho vzteky rozerval na kusy. No, neříkal jsem hned ráno, že to bude povedený den?"

Náhoda? Kdyby se jednalo o pouhou náhodu, asi by se neshodovaly v tomto směru pozitivní i negativní zkušenosti obchodníků ze všech kontinentů a ze všech oborů. Účinkování zákona očekávání vám potvrdí francouzský obchodník s automobily i japonský prodejce televizí. I kdyby to tedy byla jen náhoda, která pouze funguje hodně často, bylo by jistě pro vás důležité o ní vědět. Natož přímo o zákonu.

Skutečnost, že nevíme, jakým způsobem naše očekávání sdělujeme partnerovi v jednání - je-li to tón hlasu, magnetické vlnění nebo snad nějaké chemické signály - nám nebrání, abychom tohoto jevu využili. Vždyť i u takové elektřiny nás zajímá jen to, že rozsvítí naši televizi, a ani nás nenapadne strkat prsty do zásuvky, abychom se o její existenci a síle přesvědčili.

Je logické, že nejlepším způsobem, jak této zákonitosti využít, je očekávat samé dobré věci. Jinak řečeno, budete-li očekávat úspěch, budete úspěšní. Protože -- jak se zdá -- má na fungování této zákonitosti hlavní podíl naše podvědomí, a protože naše podvědomí se nejlépe programuje sugescí, doporučuji vám opakovat si očekávání úspěchu co nejčastěji. Ráno u zrcadla, při přípravě pokladů v kanceláři, v autě cestou k zákazníkovi, před zaklepáním na dveře zákazníkovy kanceláře. Zažeňte obavy a soustřeďte se na váš úspěch.

Říkáte, že vás při tomto "programování" ruší jiné myšlenky? Právě proto jsem nejdříve upozorňoval na význam osobních požadavků a faktorů, které mají vliv na sebevědomí. Jistě se vám špatně soustředí, když se do myšlenek na úspěšné zakončení jednání neustále vtírá otázka "A co když si všimne, že mám u košile utržený knoflík?"

nahoru