Jak prosadit schůzku
Pokud máte pocit, že byste se měli se zákazníkem sejít, ale ten vám stále uniká a argumentuje nedostatkem času, můžete zkusit některé triky. O jednom z nich už jsem hovořil -- dožeňte svého zákazníka na veletrhu, kdy se před vámi na stánku jen těžko schová. Jsou tu ale i další možnosti.
Můžete si se zákazníkem domluvit oběd. Možná přijme, možná prohlásí, že se stravuje v závodní jídelně, kam vy nesmíte.
Řekne-li vám, že právě odjíždí do Kolína, zkuste ho přesvědčit, aby vás vzal s sebou. Pokud se vám to povede, budete mít po cestě k dispozici volný a nikým nerušený čas.
Můžete také využít jeho účasti na společenské akci. Hodně vytrvalí prodejci se hlásí do organizací, jichž je členem i zákazník, aby ho pak dostihli zde, a seznamují se při hraní kuželek, hasičských závodech nebo literárních večerech.
Hodně rafinovaní prodejci se dokonce nejdříve stanou členy těchto spolků a až po důkladném seznámení a spřátelení s vyhlédnutým člověkem si jen tak mimochodem vzpomenou, že mají nějaké zboží, které by se mu mohlo hodit.
Při dodržení určitého upřímného postoje a etických zásad je možno tyto triky chápat sice jako extrémní, ale ještě přijatelné. Co si ale myslet třeba o americké náboženské aktivistce, která více jak devadesátkrát navštěvovala neděli co neděli jednu rodinu, aby ji přiměla k návštěvě místního kostela? Já se domnívám, že nic se nemá přehánět. Zákazník - a je jedno, zda v oboru textilu, obráběcích strojů nebo náboženství -- není lovnou zvěří a nelze se tedy k němu takto stavět. Představte si, že by si lidé stejným způsobem zajišťovali partnery pro manželství!
A ještě jedno ponaučení. Vraťte se na chvíli k popisu jednání v předešlé kapitole a povšimněte si, že zásobovač se rozzlobil v okamžiku, kdy se obchodník pokusil sjednat si schůzku s někým jiným (projekcí) a tím ho obejít. Takové pokusy obvykle končí nepěkně. Zákazník je totiž uražen, protože jste někomu přiřadili vyšší důležitost a jemu dali najevo, že se bez něj obejdete.
Kdysi, v dobách svých začátků, jsem podlehl přemlouvání jednoho kolegy, který prý zná nadřízené pracovníka, se kterým jsem nepříliš úspěšně jednal, a když mu dám pár stovek na láhev něčeho dobrého, zařídí to. Při další obchodní návštěvě jsem ale uslyšel jen jednu větu: "Když si myslíte, že o tom rozhoduje pan náměstek, běžte si za ním!" Zakázku jsem samozřejmě nedostal. Obdarovaný náměstek měl totiž na starosti něco zcela jiného. |
Od té doby jsem raději přemýšlel o chybách ve své nabídce a její prezentaci, než o vedlejších cestách k dosažení zakázky. A vám to doporučuji také.
obchodní vyjednávání
- Úvod
- Zákazník, koncepce, taktika
- Cíle prodeje a koncepce
- Způsoby prodeje
- Taktika
- Osobní předpoklady
- Motivace
- Sebevědomí
- Emoce
- Rétorika
- Znalosti
- Úspěch
- Budování úspěchu
- Zákon očekávání
- Zákon přitažlivosti
- Víra v úspěch,
- Etika v obchodním vztahu
- Etika a výhodnost
- Pozitivní jednání
- Emoce a stres
- Zvládáme stres
- Hospodaříme s časem
- Ostatní stresové faktory
- Profesionální vystupování
- Řeč těla
- Základy rétoriky
- Dialog
- Jak na trému
- Příprava na jednání
- Obchodní jednání
- Příprava jednání u vás
- Zaneprázdněný zákazník
- Zákazník není přítomen
- Zákazník nemá čas
- Jak prosadit schůzku
- Jednáme se zákazníkem
- Umění naslouchat
- Umění klást otázky
- Nesouhlas a námitky
- Jak dosáhnout objednávky
- Maloobchod
- Veletrhy a výstavy
- Jak se zajímat o zákazníka
- Jak neztratit důvěru
- Faktor vděčnosti
- Jak překvapovat zákazníka
- Reklamace
- Konkurence
- Informace o konkurenci
- Konkurence a zákazník
- Komunikace a propagace
- Nejdůležitější slovo
- Jak na propagaci
- Inzerát
- Rozhlasová reklama
- Plakát, leták
- Časopis, informační bulletin
- Certifikát, diplom
- Reklama na internetu
- Prezentace
- Osobní doporučení
- Speciální způsoby prodeje
- Telemarketing
- Internet marketing
- Multi level marketing
- Kombinace marketingových metod
- Závěrem