Internet marketing
Nechce se věřit, že internet – poměřováno délkou lidského života – je ještě mladým hochem. Za těch několik let se stal nepostradatelným pracovním nástrojem - pasivním nebo aktivním - každého obchodníka. Ukázalo se také, že není žádným zázračným prostředkem ke zbohatnutí, jeho možnosti jsou stejně omezené jako u jiných způsobů prodeje, ale také stejně otevřené. Vývoj se nezastavil.
Které problémy brzdí v současné době obchodování na internetu? V první řadě je to platba za zboží. Nahlášení čísla platební karty, s jehož použitím si pak obchodník strhne patřičnou částku, není bezpečné. Platba dobírkou je zase nemotorná a drahá.
Druhým problémem je dodávka zboží. Co je platné, že ušetříte na režii kamenného obchodu, když na druhé straně zaplatíte vysoké poštovné!
Význam těchto nevýhod se snižuje, pokud je vaším zákazníkem firma a nebo prodáváte jako velkoobchod. Zde se platí obvykle převodem na účet na základě fakturace a zboží se k zákazníkovi rozváží tak jako tak (často zdarma).
Běžnými způsoby prodeje na internetu jsou internetové obchody, elektronická tržiště a prodejní formuláře.
Internetové obchody se zaměřují na jednu oblast – například knihy, bílé zboží, počítače apod. Jejich majitelé mohou samozřejmě vlastnit více takových obchodů, ty jsou však navzájem odděleny. Úspěšnost těchto prodejen je především závislá na tom, jak jsou známé. Vedle několika málo opravdu vyhlášených obchodů pak živoří desítky malých a neznámých.
Proto často bývá internetový obchod doplňkem "kamenné" prodejny. Předpokládá se, že objednávky nebudou nijak časté, takže přípravu zboží k odeslání zvládne stávající personál.
Tato "doplňková" role ale na druhé straně svádí k podcenění funkce internetového prodeje a stránky bývají nepřehledné, s minimem informací a nejasnými fotografiemi.
Elektronická tržiště jsou založena na vyhledávání dodavatelů za pomocí několika málo kritérií – zejména ceny a rychlosti dodávky. Používají se tedy většinou v obchodování mezi firmami. Jsou vhodná zejména u náhodné, jednorázové koupě, pro dlouhodobé vztahy je ale nedoporučuji. Důvodem je samozřejmě skutečnost, že trvalý obchodní vztah vyžaduje mnohem více informací, které zde nedostanete.
Prodejní formuláře bývají běžnou součástí firemních stránek. Jejich vyplněním lze objednat některé běžnější druhy zboží, které má dodavatel na skladě. Placení probíhá většinou při dodání, dobírkou. Tyto formuláře jsou zjednodušenou formou elektronického internetového obchodu.
Pro běžnou firmu jsou optimálním řešením právě elektronické objednávkové formuláře, umístěné na internetových stránkách. Protože jejich význam je spíše doplňkový, měli byste se vyvarovat některých chyb, které souvisejí s přeceněním role internetového nakupování.
Zejména nestavte elektronický formulář jako jedinou možnost nákupu nebo dokonce získání kontaktu na vás. Zákazník má právo si vybrat, vyplní-li formulář, zatelefonuje vám a nebo vás navštíví v prodejně.
Potvrzujte objednávky. Jednak tím získáte jistotu, že se nejedná o žertík nebo pomstu, jednak zákazník ví, že se jeho objednávka neztratila někde v "síti" a že bude vyřízena. Reagujte co nejdříve, internet je "rychlé" médium a proto musí být vaše činnost na něm tomuto charakteru přizpůsobena.
Reagujte také na žádosti nebo poznámky zákazníků, zaslaných formulářem pro sdělení. Moje zkušenost je taková, že až 70% firem se nenamáhá s odpovědí. Proč tedy vůbec takové formuláře na svých stránkách mají?
Objednávkový formulář můžete ale také použít jako prémii pro své zákazníky. Měl by pak být přístupný jen po zadání individuálního hesla a umožňovat osobní nastavení podle potřeb toho kterého zákazníka. Měl by poskytovat některé výhody, například on-line odpovědi na dotazy přes internet nebo na přednostním bezplatném telefonním čísle. Měl by umožňovat jednoduché zadávání objednávek, obsahovat archiv objednávek, možnost sledování vyřizování. Mělo by z něj zkrátka být vidět, že je určen pro V.I.P.
O použití e-mailu jako média pro rozesílání nabídek jsem už hovořil. Jen tedy znovu zopakuji, že rozesílání nevyžádaných zásilek odporuje zákonu a žádné výmluvy vám nepomohou. Právě čtu v přehledu tisku, že Evropská unie je zděšena škodami, které spamem vznikají, a hodlá zasáhnout daleko razantněji. Neriskujte tedy, že nejen přijdete o dobrou pověst, ale také možná i o podnikání.
obchodní vyjednávání
- Úvod
- Zákazník, koncepce, taktika
- Cíle prodeje a koncepce
- Způsoby prodeje
- Taktika
- Osobní předpoklady
- Motivace
- Sebevědomí
- Emoce
- Rétorika
- Znalosti
- Úspěch
- Budování úspěchu
- Zákon očekávání
- Zákon přitažlivosti
- Víra v úspěch,
- Etika v obchodním vztahu
- Etika a výhodnost
- Pozitivní jednání
- Emoce a stres
- Zvládáme stres
- Hospodaříme s časem
- Ostatní stresové faktory
- Profesionální vystupování
- Řeč těla
- Základy rétoriky
- Dialog
- Jak na trému
- Příprava na jednání
- Obchodní jednání
- Příprava jednání u vás
- Zaneprázdněný zákazník
- Zákazník není přítomen
- Zákazník nemá čas
- Jak prosadit schůzku
- Jednáme se zákazníkem
- Umění naslouchat
- Umění klást otázky
- Nesouhlas a námitky
- Jak dosáhnout objednávky
- Maloobchod
- Veletrhy a výstavy
- Jak se zajímat o zákazníka
- Jak neztratit důvěru
- Faktor vděčnosti
- Jak překvapovat zákazníka
- Reklamace
- Konkurence
- Informace o konkurenci
- Konkurence a zákazník
- Komunikace a propagace
- Nejdůležitější slovo
- Jak na propagaci
- Inzerát
- Rozhlasová reklama
- Plakát, leták
- Časopis, informační bulletin
- Certifikát, diplom
- Reklama na internetu
- Prezentace
- Osobní doporučení
- Speciální způsoby prodeje
- Telemarketing
- Internet marketing
- Multi level marketing
- Kombinace marketingových metod
- Závěrem