Jak na trému
Kromě svých posluchačů nebo partnerů v dialogu můžete mít ještě jednoho nepříjemného protivníka. Je jím tréma. Tréma je nepřítelem záludným a mocným. Máte-li k ní sklony (a to do jisté míry máme všichni), nepomůže vám ani dokonalá příprava. Připojí-li se k ní ještě obyčejný lidský strach, může se vám stát, že budete jako jeden začínající obchodník obcházet kolem budovy, ve které na vás čeká zákazník, až dávno uplyne dohodnutá doba. Jak si s trémou poradil on?
"Druhý den ráno jsem se postavil před zrcadlo a řekl jsem si: Jsi docela sympatický člověk. Má tvůj zákazník něco, co ty nemáš? Ne, je to také docela sympatický člověk, stejně jako ty. Mezi vámi není žádný rozdíl! A dále jsem se zamyslel: Co nejhoršího se může stát? Přijdu o zakázku. A co se stane, když na schůzku opět nepřijdu? Přijdu o zakázku. Proč bych se tedy měl bát, když se mi nic horšího stát nemůže?"
V televizním studiu vám doporučí, abyste se nedívali do kamery (za ní jsou ty miliony diváků), ale na moderátora. Ten je jen jeden.
Při přednášce si zase vyberte mezi posluchači jednoho až dva a hovořte jakoby jen k nim. Ze dvou lidí přece nemusíte mít trému!
Na úvod použijte následující rituál – před vstupem do místnosti nebo na pódium se několikrát zhluboka nadechněte, na místě se potom napijte nealkoholického nápoje. "Panáka na kuráž" nedoporučuji, protože na každého působí alkohol jinak a mohlo by se vám také stát, že ze sebe nevypravíte ani jednu souvislou větu.
A když se vám přesto nepodaří se sebe trému shodit, klidně se k tomu posluchačům přiznejte. Uvidíte, jak se vám uleví!
Nejlepším prostředkem proti trémě je ale trénink. Až budete přednášet po padesáté a navštěvovat deset zákazníků týdně, určitě pro vás tréma nebude tím hlavním problémem. Kdyby přece jenom přetrvala, zažeňte ji slovy "Marš do boudy!"
obchodní vyjednávání
- Úvod
- Zákazník, koncepce, taktika
- Cíle prodeje a koncepce
- Způsoby prodeje
- Taktika
- Osobní předpoklady
- Motivace
- Sebevědomí
- Emoce
- Rétorika
- Znalosti
- Úspěch
- Budování úspěchu
- Zákon očekávání
- Zákon přitažlivosti
- Víra v úspěch,
- Etika v obchodním vztahu
- Etika a výhodnost
- Pozitivní jednání
- Emoce a stres
- Zvládáme stres
- Hospodaříme s časem
- Ostatní stresové faktory
- Profesionální vystupování
- Řeč těla
- Základy rétoriky
- Dialog
- Jak na trému
- Příprava na jednání
- Obchodní jednání
- Příprava jednání u vás
- Zaneprázdněný zákazník
- Zákazník není přítomen
- Zákazník nemá čas
- Jak prosadit schůzku
- Jednáme se zákazníkem
- Umění naslouchat
- Umění klást otázky
- Nesouhlas a námitky
- Jak dosáhnout objednávky
- Maloobchod
- Veletrhy a výstavy
- Jak se zajímat o zákazníka
- Jak neztratit důvěru
- Faktor vděčnosti
- Jak překvapovat zákazníka
- Reklamace
- Konkurence
- Informace o konkurenci
- Konkurence a zákazník
- Komunikace a propagace
- Nejdůležitější slovo
- Jak na propagaci
- Inzerát
- Rozhlasová reklama
- Plakát, leták
- Časopis, informační bulletin
- Certifikát, diplom
- Reklama na internetu
- Prezentace
- Osobní doporučení
- Speciální způsoby prodeje
- Telemarketing
- Internet marketing
- Multi level marketing
- Kombinace marketingových metod
- Závěrem