Etika v obchodním vztahu
Etika v obchodování
![]() |
Pravda a skutečnost je jediná základna, na níž se dá vybudovat slušný obchod. (Tomáš Baťa) |
Řekli jsme si už, že obchod má smysl tehdy, vydělají-li na něm obě strany. Výdělek nemusí být nutně vyjádřený penězi, často se může stát, že i vaše vyšší cena bude pro zákazníka přijatelná, protože mu váš výrobek přinese jiné hodnoty. V každém případě je ale nutné, aby zákazník cítil z obchodu uspokojení a také vy jste ho považovali za úspěch.
Moderní podnikání je čím dál tím více zakládáno na dlouhodobých vazbách a vztazích. Dodavatelé součástí budují svůj závod v areálu automobilky, logistické firmy dodávají materiál až ke stroji zákazníka. Dodavatel tepla vám zabuduje výměníkové zařízení. Je zřejmé, že v těchto případech nelze dát najevo nespokojenost se službami nebo výrobky tím, že půjdete jinam. Něco jiného je nakupování rohlíku a něco jiného nakupování uhlí do elektrárny. Bez dlouhodobých vztahů se tedy neobejdeme a bude jich čím dál tím více přibývat. Proto roste význam etického jednání.
Mnohé filosofické soustavy, náboženství a normy chování se shodují na zásadě, která by se dala vyjádřit známými slovy "Co sám nerad, nečiň druhým!" Jednouchá, ale účinná zásada etiky.
Nechcete-li tedy, aby vás zákazníci podváděli, klamali nebo dosahovali svých úspěchů na váš úkor, nesmíte ani vy použít tyto metody. Chcete-li od zákazníků slyšet pravdu, nemějte ani vy před nimi tajnosti. Jednejte na rovinu a oni s vámi budou také tak jednat.
Někteří prodejci spoléhají právě na to, že žádný dlouhodobý vztah nepotřebují.
![]() |
Jistě si vzpomínáte na dobu, kdy jste ve schránce na dopisy nalézali každý den pozvánku na "Bezplatný zájezd". Účastníci takových akcí byli po návštěvě turistické zajímavosti a dobrém obědě podrobeni psychologickému nátlaku, v němž hlavní roli hrál pocit vděčnosti. Výsledkem pak byly podepsané smlouvy na nepotřebné a předražené zboží. Tito "obchodníci"ale podcenili sílu veřejného mínění a nakonec jejich podnikání významně omezil zákon. |
Někteří obchodníci se ptají, zda je etické nedostatky svého zboží ne sice zatajovat, ale nemluvit o nich. Mají totiž pocit, že když zdůrazní přednosti, koupí si zákazník zboží kvůli nim a není tedy nijak podveden. To je sice pravda, ale zákazník si kupuje zboží jako celek a dostane ho tedy i s těmi "nezmíněnými" nedostatky. Co mu je pak platné, že si koupil levně bundu působivého střihu, když se na ní při prvním čištění rozpustí knoflíky? Má-li tedy vaše zboží devadesát devět předností a jeden nedostatek, je vaší povinností zmínit i tu jedinou chybu.
Jiní prodejci se zase brání tomu, aby jejich přístup charakterizovaný heslem "To stačí!" byl považován za neetický. "Poskytujeme zákazníkovi to, co chce, a není tedy důvod, proč by to mělo být špatné!" říkají. Tento problém je sice na samém okraji etiky, ale i zde je třeba si říci, že to není etické chování. Vy byste byli spokojeni, že v prodejně dostanete jen to, co prodavač uzná za vhodné?
obchodní vyjednávání
- Úvod
- Zákazník, koncepce, taktika
- Cíle prodeje a koncepce
- Způsoby prodeje
- Taktika
- Osobní předpoklady
- Motivace
- Sebevědomí
- Emoce
- Rétorika
- Znalosti
- Úspěch
- Budování úspěchu
- Zákon očekávání
- Zákon přitažlivosti
- Víra v úspěch,
- Etika v obchodním vztahu
- Etika a výhodnost
- Pozitivní jednání
- Emoce a stres
- Zvládáme stres
- Hospodaříme s časem
- Ostatní stresové faktory
- Profesionální vystupování
- Řeč těla
- Základy rétoriky
- Dialog
- Jak na trému
- Příprava na jednání
- Obchodní jednání
- Příprava jednání u vás
- Zaneprázdněný zákazník
- Zákazník není přítomen
- Zákazník nemá čas
- Jak prosadit schůzku
- Jednáme se zákazníkem
- Umění naslouchat
- Umění klást otázky
- Nesouhlas a námitky
- Jak dosáhnout objednávky
- Maloobchod
- Veletrhy a výstavy
- Jak se zajímat o zákazníka
- Jak neztratit důvěru
- Faktor vděčnosti
- Jak překvapovat zákazníka
- Reklamace
- Konkurence
- Informace o konkurenci
- Konkurence a zákazník
- Komunikace a propagace
- Nejdůležitější slovo
- Jak na propagaci
- Inzerát
- Rozhlasová reklama
- Plakát, leták
- Časopis, informační bulletin
- Certifikát, diplom
- Reklama na internetu
- Prezentace
- Osobní doporučení
- Speciální způsoby prodeje
- Telemarketing
- Internet marketing
- Multi level marketing
- Kombinace marketingových metod
- Závěrem