Plakát, leták

Na propagaci pomocí plakátů nemusíte mít zrovna pronajatý billboard. Ostatně -- vyzkoušejte si, kolik toho stihnete přečíst ve stotřicetikilometrové rychlosti na dálnici. Maximálně tak jednoduchou internetovou adresu.

Ideální nejsou ani plakátovací plochy. Pestré plakáty mají všichni a ten váš mezi nimi musí zaniknout, i kdybyste se snažili sebevíc. Počet základních barev je jednou pro vždy daný.

Daleko lepším řešením je tedy "plakát u přítele". Můžete využít systému "Já tobě, ty mně" nebo získat místo ve výloze či na dveřích spřátelené prodejny výměnou za jinou výhodu poskytnutou vámi. Proto tak často zdůrazňuji spolupráci. Ušetří vám spoustu peněz, a to nejen v reklamě.

Letáky ve schránkách mohou, ale také nemusí být účinné. Pokud se ve vašem městě na vás při každém otevření schránky na dopisy vysype hrst letáků (někde mají přímo pod schránkami ve vestibulu panelových domů krabici na odhození takových letáků), pak je přidávání vaší reklamy k těmto nesčetným a zahazovaným propagačním materiálům jen mrháním penězi. Můžete ale na to jít jinak.

Například odlišným vzhledem. Česká pošta začala přijímat i zásilky atypického formátu a rozměru (podrobnosti si můžete zjistit na poště), takže lze do zákazníkovy schránky dopravit třeba šestiúhelníkovou reklamní pohlednici. Můžete také ke svému sdělení, pokud je roznášeno ručně, přivázat malou krabičku ve tvaru dárku, ve které je umístěn kupón na slevu.

Navrhl jsem například projekt, kdy v panelových domech byly do části schránek vhozeny poloviny kupónů na slevu a do zbytku schránek jejich druhá část. Vše doprovázela výzva, aby se sousedé setkali, složili svůj kupón a společně ho využili. Akce měl velmi dobrý ohlas, dokonce prý přispěla ke zlepšení atmosféry v některých domech!

Ano, specifickou formou reklamního letáku jsou kupóny na slevu. Jako součást běžného reklamního sdělení nemají příliš úspěch, ale jak jsem naznačil, pokud jsou použity nápaditě, je to něco jiného.

Osvědčuje se například forma osobního doporučení (více si o něm povíme za chvíli). Takový kupón dostane zákazník po nákupu a má dvě části -- ta první ho opravňuje k dalšímu nákupu se slevou, ta druhá slouží k tomu, aby vás doporučil u někoho blízkého a také jemu umožnil nakoupit se slevou. Druhá část má pak místo, na které zákazník vepíše jméno tohoto svého blízkého člověka. Například: "Doporučuji… (zde, prosím, napište jméno)… nákup ve firmě XY, kde obdrží slevu 10% na všechno zboží."

Velmi zajímavého efektu můžete dosáhnout postupem, který jsem nazval "metoda řetězů".

Představte si třeba, že za nákup pěti košil dostanete v prodejně poukázku na oběd zdarma v nedaleké restauraci. Přiberete si několik přátel (protože se chcete pochlubit poukázkou!) a v restauraci uděláte pěknou útratu. Za to dostanete poukázku na půlhodinu zdarma v nedaleké kuželně. Přidáte dvě půlhodiny navíc a získáte slevu na košile…

Metoda řetězů je samozřejmě založena na vzájemné výhodnosti a dobré spolupráci. Vy jako zákazník často ani celý řetěz nevidíte. Nevíte například, že když dostanete v prodejně nábytku jako prémii poukázku na oběd v restauraci, je to na druhé straně vyváženo slevou na dodávku židlí do tohoto podniku. Navíc je každá poukázka reklamou. Kdykoliv si tedy potřebujete "udělat reklamu", sepište si všechny podniky a podnikatele, kteří by s vámi mohli spolupracovat.

Ještě jeden příklad spolupráce: majitel fitness centra spolupracuje s vizážistkou a psychologem. Výsledkem jejich práce je kurz pro uchazeče o zaměstnání. Účastníci školení dostanou navíc slevu na služby místního kadeřnictví a v nedaleké prodejně oděvní konfekce -- ti mají zase dobrou reklamu a doporučení.
Chcete-li, aby váš leták v záplavě jiných vynikl, musíte ho výrazně odlišit!
nahoru