Eliminace dopravních rizik
Základní forma eliminace dopravního rizika je vhodné pojištění a volba zkušeného přepravce. Dopravní riziko poškození či ztráty zboží se týká, jak exportéra, tak i importéra. Dělba rizika je odvozena od dodacích podmínek.Tyto podmínky slouží k rozdělení nákladů a rizik mezi dodavatele a odběratele. Pro zvýšení právní jistoty pro výklad dodacích podmínek, zpracovala v roce 1936 Mezinárodní obchodní komora v Paříži tzv. International Commercional Terms, zkráceně INCOTERMS. Jejich poslední úprava byla provedena v roce 2000. Tato úprava reagovala především na digitalizaci dokladů. Pravidla INCOTERMS nemají povahu právní normy, ale stávají se závaznými tehdy, jestliže je na ně odvolaní v kupní smlouvě. INCOTERMS 2000 zahrnují 13 základních doložek rozdělených do čtyř skupin:
- skupina E - s jedinou doložkou odebrání EXW (Ex Works - ze závodu), podle níž připraví prodávající kupujícímu zboží k dodání ve svém závodě, a všechna rizika a náklady, včetně přípravy dokumentů a pojištění přecházejí na odběratele zde.
- skupina F - hlavní přepravné‚ neplaceno, s doložkami:
FCA (Free Carier - vyplaceně dopravci),
FAS (Free Alongside Ship - vyplaceně k boku lodi),
FOB (Free on Board - vyplaceně na loď), prodávající hradí veškeré výdaje až na palubu lodi - skupina C - hlavní přepravné‚ je zaplaceno s doložkami:
CFR (Cost and Freight - náklady a přepravné placeno do…..),
CIF (Cost,Insurance and Freight - náklady, pojištění a přepravné‚) rizika přecházejí v jiném místě než náklady, exportér hradí námořní pojistku proti přepravnímu nebezpečí
CPT (Carriage Paid to - přeprava placena do…….)
CIP (Carriage and Insurance paid to - přeprava a pojistné‚ placené do….). - skupina D - doložka k dodání, s položkami:
DAF (Delivered at Frontier - s dodáním na hranici)
DES (Delivered Ex Ship - s dodáním z lodi, ujednaný přístav určení)
DEQ (Delivered Ex Quay - s dodáním z nábřeží, clo placeno)
DDU (Delivered Duty Unpaid - s dodáním bez placení cla na ujednané místo)
DDP (Delivered Duty Paid - s dodáním clo placeno na ujednané místo).
INCOTERMS se rozlišuje také dle způsobu přepravy. Šest položek je určeno pro námořní a říční přepravu: FAS, FOB, CFR, CIF, DES, DEQ. Pro všechny druhy přepravy tj. letecká, říční, námořní, železniční, automobilová, kontejnerová, kombinovaná jsou určeny doložky: EXW, FCA, CPT, CIP, DDU, DDP. Jediná doložka jen suchozemská DAF. Přehledně jsou tyto zásady uvedeny v příloze č. 1. Ve světovém obchodu se nejvíce používají doložky CIF, FOB, EXW, DDU.
Na americkém kontinentu jsou rozšířeny "Revidované americké definice pro ZO" R.A.F.T.D., jenž obsahují 11 položek, které používají obdobných zkratek jako INCOTERMS, ale z části s jiným významem. Detailnější informace o dodacích podmínkách je nutno čerpat v odborných publikacích.
mezinárodní obchodní operace
- Úvod
- Mezinárodní obchodní operace
- Současné politické a právní postavení ČR ve vnějších ekonomických vztazích
- Nástroje a opatření obchodní politiky státu
- Nejvýznamnější mezinárodní dokumenty pro MOO
- Zákonné předpisy České republiky
- Proexportní politika ČR
- Typy obchodních operací.
- Export vlastními silami
- Zvláštní, netradiční obchodní operace
- Neklasické obchodní operace
- Rizika v zahraničním obchodě a jejich zabezpečení.
- Členění rizik
- Zabezpečení proti rizikům v ZO
- Jiné formy zabezpečení komerčních rizik, též netradiční formy financování.
- Eliminace dopravních rizik
- Eliminace politických rizik
- Eliminace zvláštních rizik
- Závěr rizik v zahraničním obchodu
- Dokumenty v zahraničním obchodě
- Základní formy podnikání v zahraničí
- Podnikání na podkladě smluv o zprostředkování a zastoupení
- Podnikání ve společných podnicích
- Vývozní obchodní operace
- Teritoriální průzkum v zahraničí
- Komoditní průzkum v zahraničí
- Technický průzkum
- Cenový průzkum
- Průzkum konjunktury
- Závěr průzkumu prováděného pro vývoz
- Propagace
- Určení formy vstupu na zahraniční trh
- Vývozní plány, koncepce
- Operativní plán vývozu
- Kontrolní operace.
- Ceny a cenové limity v ZO, v období tvorby plánu
- Propagace a akvizice
- Posuzování efektivnosti vývozu
- Typický vývozní obchodní případ
- Průběh typického obchodního vývozního případu
- Příjem poptávky ze zahraničí
- Nabídkové řízení
- Obchodní vyjednávání
- Kupní smlouva
- Podstatné náležitosti KS
- Další ujednání KS
- Zvláštní a závěrečná ujednání kupní smlouvy
- Odpovědnost za porušení kupní smlouvy
- Souhrn částí kupní smlouvy
- Realizační fáze
- Nakládka zboží, vystavení dokladů a sjednání pojištění
- Celní řízení při vývozu
- Expedice zboží do zahraničí
- Přejímka zboží
- Uzavření vývozního případu
- Dovozní obchodní operace
- Průzkumná činnost při dovozu
- Vyhodnocení průzkumné činnosti při dovozu
- Plán dovozu
- Zajištění zboží jinou cestou než prostým dovozem
- Prostředky obchodní politiky
- Celní sazebník
- Licenční politika
- Typický obchodní dovozní případ
- Celní řízení při dovozu
- Závěr obchodního dovozního případu
- Závěrem
- Seznam použité literatury
- Změny po vstupu do EU - obchodní veřejnost
- Změny po vstupu do EU - celní správa
- Povinnosti při vstupu do EU v příkladech